Ana Todorović, specijalista strukovni nutricionista dijetetičar

PMS (predmenstrualni sindom) je pojava sa kojom se susreću gotovo sve žene i proživljavaju ga vrlo burno, bilo da se radi o fizičkim ili psihičkim simptomima. Predmenstrualni sindrom karakterišu fizičke i psihičke tegobe, koje obično prestaju ubrzo nakon što otpočne menstrualno krvarenje.

Smetnje mogu da budu blage i kratkotrajne ili vrlo izražene, u toj meri da se žena teško nosi sa obavezama na poslu ili u kući. Intenzitet simptoma varira iz meseca u mesec, a mogu da prođu meseci bez ikakvih tegoba.

 

Simptomi PMS - a

Najčešći simptomi su: glavobolja, umor, nervoza, promena raspoloženja, osetljive i nabrekle grudi, nadutost stomaka, plačljivost, depresivni obrasci ponašanja, ubrzan srčani rad, pojačan apetit.

Nijedna žena nema izražene sve simptome, već samo nekoliko specifičnih. Simptomi PMS – a su usko povezani sa hormonalnim promenama. Stres dodatno pogoršava tegobe. Pravilna ishrana i redovno vežbanje mogu da ublaže simptome predmenstrualnog sindroma.

 

Preporuke za ishranu radi ublažavanja tegoba u PMS - u

Većina žena se izjašnjava da oseća izrazitu želju za slatkišima što je usko povezano sa hormonalnim promenama koje se javljaju u toku ovog perioda. Neke čak kontrolišući svoju težinu u tom periodu ustanove da imaju čak i do 3 kg više što se takođe pripisuje hormonima pod čijim se dejstvom u tom periodu voda zadržava.

 

Ishrana i PMS

Preporuke za ublažavanje tegoba PMS – a:

  • Upotreba kompleksnih ugljenih hidrata (integralne žitarice) umesto prostih šećera;
  • Svesno smanjenje prevelike upotrebe slatkiša, grickalica i masne hrane;
  • Povećanje unosa koštunjavog i bobičastog voća zbog prisustva fitoestrogena;
  • Smanjenje unosa soli nekoliko dana pre menstruacije kako bi se koliko god je moguće sprečila nadutost i zadržavanje vode u organizmu;
  • Umeren unos kofeina kako bi se ublažila iritabilnost i razdražljivost;
  • Ograničen unos alkohola;
  • Sprovođenje više manjih obroka;
  • Redovna fizička aktivnost najmanje 30 minuta, četiri do šest puta nedeljno;
  • Minimum šest, a optimalno osam časova sna.

 

Femal kao pomoć kod izraženih simptoma PMS – a i menopauze

FEMAL otklanja simptome PMS-a. Njegova najveća prednost je to što ne sadrži hormone, čak ni one biljnog porekla tzv.fitoestrogene za koje pojedina naučna istraživanja ukazuju da su u uskoj vezi sa nastankom karcinoma dojke i treba biti jako obazriv kod upotrebe istih.



Femal sadrži potpuno prečišćene ekstrakte polena kombinovanih sa vitaminom E što u velikoj meri učestvuje u rešavanju problema u toku PMS – a.

FEMAL mogu koristiti i žene alergične na polen jer je posebnim tehnološkim postupkom odstranjena opna koja je nosilac alergena.

Femal umanjuje ili otklanja tegobe PMS- a, ali i menopauze koji često mogu biti nalik onima kao kod predmenstrualnog sindroma ili još izraženije:

  • Opšti osećaj nadutosti
  • Promene raspoloženja
  • Blago povećanje telesne težine
  • Napetost u dojkama
  • Glavobolju
  • Poremećaj sna
  • Valunzi (znojenje i vrući talasi)
  • Palpitacije
  • Bolove u zglobovima i mišićima

Zbog svega navedenog može se zaključiti da FEMAL ima višestruku primenu u ženskoj populaciji i da je zdravstveno potpuno bezbedan. Ne postoje kontraindikacije prilikom njegove upotrebe.