Ana Todorović, specijalista strukovni nutricionista dijetetičar

 

Nakon preležanog Korona virusa neophodno je povratiiti dobar imunitet, osluškivati svoj organizam i pažljivo birati namirnice. Ono što je poželjno je kontrola laboratorijskih parametara, a posebno trombocita, leukocita, šećera u krvi, gvožđa, lipidnih parametara (holesterol i trigliceridi ) kao i jetrinih enzima zato što u mnogim slučajevima dolazi do njihovog poremećaja. Ono što je takođe specifično nakon preležanog virusa jeste opadanje kose pa i tu treba biti uporan u njenom oporavku na koji utiče adekvatna ishrana i korišćenje kvalitetnih suplemenata koji pogoduju regeneraciji.


Ono što se nikako ne preporučuje je držanje restriktivnih dijeta koje mogu uticati na narušavanje imuniteta koji treba povratiti nakon preležane Korone.


Preporučuje se svakodnevni unos žitarica, a najviše se preporučuju ovas, heljda, ječam, kinoa, integralni pirinač... Najbolje je da budu u obliku celog zrna i skuvane kako bi se iscrpelo što više vitamina i minerala.
Žitarice obiluju vitaminima B grupe koji su jako važni za organizam nakon preležanog virusa, a i imaju značajnu količinu vlakana koje pozitivno utiču na rad creva i crevnu floru od koje u velikoj meri zavisi imuni odgovor organizma. Poznata je činjenica da se čak 70% imunih ćelija organizma nalazi upravo u crevnoj flori.


Ishrana nakon Covid virusa

 

Kada su mlečni proizvodi u pitanju, posebno se preporučuje kefir i koziji mlečni proizvodi zato što oni povoljno utiču na regeneraciju pluća i uopšte na disajne organe, a u velikom broju slučajeva, kliničku sliku Korona virusa prati upala pluća i neophodan je oporavak i posebna pažnja nakon preležanog virusa.
Meso, riba, jaja su jako važne namirnice, na prvom mestu kao izvori proteina, ali i minerala od kojih su posebno značajni gvožđe, usled čijeg pada dolazi do anemije i cink koji je jedan od najvažnijih elemenata za dobar imunitet. Osim toga, riba i jaja su prirodni izvori vitamina D, čija se upotreba u vidu suplementa omasovila u ovom periodu. Vitaminom D obiluju i masnije ribe, pečurke kao i masniji mlečni proizvodi.

Voće i povrće je važno unositi svakodnevno, oni predstavljaju prirodni izvor vitamina i minerala.

 

Posebno se preporučuju:

Limun – obiluje vitaminom C i treba ga koristiti kao ceđeni sok, dresing u salatama, dodatak čaju i sa njim se ne može preterati, organizam sam izluči višak vitamina C koji se unese iz prirodnih izvora, dok se vitamin C iz suplemenata taloži u organizmu i može dovesti do formiranja bubrežnih kamenaca, zato su prirodni izvori uvek mnogo bolji izbor.

Matični sok aronije – preporučuje se svakodnevna upotreba u trajanju od minimum 30 dana, obzirom da je jak koncentrat koristi se u malim količinama što znači dve do tri supene kašike razmućene u čaši vode, najbolje po buđenju jer je odličan za poboljšanje krvne slike i imunitet uopšte.

Crvena paprika – sadrži veću količinu vitamina C od limuna, važno je konzumirati je u svežem obliku zato što je vitamin C nestabilan na visokim temperaturama.

Zeleno povrće (brokoli, blitva, spanać, zelje) - obiluju vitaminom B9 ( folnom kiselinom ) koji su takođe jako bitni za imunitet i jačanje organizma.

Beli luk – ima mnogostruke benefite, a posebno antivirusno i antibakterijsko dejstvo. Najkorisniji je u svežem obliku, prognječen, kada je alicin ( aktivna materija koja ispoljava navedena dejstva ) najiskoristljiviji.

Ishrana ne treba da bude oskudna u mastima. Važno je birati zdrave izvore kao što su maslinovo ulje, avokado, koštunjavo voće... Međutim, organizmu treba oporavak i jača hrana sa kojom treba biti umeren kako ne bi došlo do povećanja telesne mase. Ukoliko lipidni parametri nisu povećani ( holesterol i trigliceridi) preporučljivo je uvrstiti u ishranu i malo slaninice, kajmaka, čvaraka, najbolje za doručak zato što će se ta energija sigurno izmetabolisati u toku dana i neće dovesti do povećanja telesne mase.

Kada je slatko u pitanju, preporučuje se med, svakodnevno, zato što je riznica minerala i vitamina, crna čokolada zato što obiluje vitaminom B i gvožđem. Beli šećer treba potpuno izostaviti i konditorske proizvode.

Osim svega navedenog, jako je važno da ishrana bude svakodnevno dobro izbalansirana i uredna, da se obroci ne preskaču, da se prženje, pohovanje i upotreba fast fooda potpuno izostavi i da fokus bude na domaćoj, raznovrsnoj i urednoj ishrani kao meri poboljšanja zdravstvenog statusa, oporavka i prevenciji ponovnog javljanja virusa (što nije redak slučaj).