Ana Todorović, specijalista strukovni nutricionista dijetetičar

 

Ljudski organizam poseduje odlične mehanizme adaptacije i to se odnosi i na vremenske prilike. Kako bi ti mehanizmi što bolje funkcionisali neophodno je preduzeti sve neophodne mere. Jedna mera koja je od velikog značaja je i način na koji se hranimo. U toku leta jako je važno sprovoditi adekvatnu ishranu i na taj način obezbediti dobar energetski balans, uneti sve neophodne hranljive materije i kao posebno važno unositi optimalnu količinu tečnosti zato što visoke letnje temperature vrlo lako mogu dovesti do dehidratacije organizma što za posledicu može imati npr.opštu slabost organizma, pad krvnog pritiska i sl.

 

Ishrana u toku leta

 

Specifičnosti ishrane u toku leta

Ishrana u toku leta je specifična i u velikoj meri se razlikuje od ishrane u toku zimskih meseci kada nam je potrebna jača hrana prevashodno zbog termoregulacije i zaštite organizma od virusnih i bakterijskih infekcija. Izbor namirnica u toku leta treba da bude sveden na one lako svarljive i namirnice koje obiluju vodom, dijetetskim vlaknima, vitaminima i mineralima.

 

Izbor i način pripreme namirnica u toku leta

Najbolji izbor bi bio pregršt voća i povrća koga je u ovom delu godine u izobilju. Naravno neophodan je i unos žitarica u vidu muslija, dvopeka, integralnih testenina. Kako ne bismo otežavali varenje potpuno treba izostaviti testa, pogotovo lisnata, masne pite i slično tome.

 

Kada su mlečni proizvodi u pitanju u toku letnjih meseci od velikog je značaja pravilno ih čuvati kako bi ostali bakteriološki ispravni. Punomasne mlečne proizvode potrebno je izbegavati što je više moguće i birati –light- mlečne proizvode u vidu jogurta, kiselog mleka, mladog sira. Odličan izbor je i kefir koji osim što je lako svarljiv, vrlo pogoduje crevnoj flori zbog značajne koncetracije određenih bakterijskih kultura neophodnih za stvaranje probiotskih koje imaju zaštitnu ulogu u našem organizmu.

 

Meso u toku leta ne treba izbegavati. Važno je praviti dobar izbor i način pripreme. Najbolje bi bilo konzumirati belo pileće ili ćureće meso, ribu... Načine pripreme kao što je prženje, pohovanje i slično treba potpuno izostaviti i to ne samo u toku letnjih meseci već uopšte.

 

Ishrana u toku leta

 

Mesne prerađevine i konzerviranu hranu poželjno je konzumirati što ređe. Osim što sadrže visoku koncetraciju soli što nikako ne pogoduje u toku leta zato što može dovesti do pojave oticanja npr. nogu usled zadržavanja tečnosti u organizmu, ova grupa namirnica obiluje i drugim nepoželjnim sastojcima od kojih su najpoznatiji nitrati, nitriti, veštačke boje i konzervansi.

 

Adekvatna zamena za meso mogu da budu i jaja koja takođe, nalik mesu sadrže visoku koncetraciju punovrednih belančevina kao i gvožđe koje je prisutno u žumancu jajeta - treba napomenuti da osobe koje imaju visoke koncetracije holesterola u krvi ili eventualne probleme sa žučnom kesom treba da umere količinu jaja ili se svedu samo na belanca. Jaja treba konzumirati kuvana ili poširana. Treba napomenuti da su jaja teško svarljiva namirnica takođe vrlo podobna kvarenju u toku letnjih meseci.

 

Voće i povrće su idealne namirnice u toku leta. Obiluju vodom, vitaminima, mineralima kao i biljnim pigmentima koje imaju jak antioksidativni učinak i štite organizam od štetnog zračenja.To se posebno odnosi na narandžasto, žuto i crveno voće i povrće. U letnjim mesecima, voće i povrće su dragocene namirnice jer sadrže visoki udeo vode i važne elektrolite koje gubimo znojenjem. U toku izlaganja suncu jako je korisno konzumirati npr.salatu od sveže šargarepe u kombinaciji sa maslinovim uljem i limunovim sokom kao dresingom. Ova salata osim što osvežava sadrži visoku koncetraciju beta karotena koji snažno štiti našu kožu, a istovremeno pospešuje pigmentaciju i podstiče dobijanje poželjne, zdrave preplanulosti. Nalik ovoj salati na naš organizam uticaće i konzumiranje kajsija, nektarina...Najviše se preporučuje sirovo povrće kako bi se iskoristili svi korisni sastojci koji se uvek bar delimično izgube termičkom obradom.

 

Ishrana u toku leta

 

Izbor tečnosti u toku leta

Alkoholna, gazirana i zaslađena pića, kao i pića bogata kofeinom samo će pojačati proces dehidratacije, jer stimulišu izlučivanje tečnosti iz organizma. Ujedno, mnoga od tih pića deluju kao stimulansi i zbog toga ometaju zdravi ritam sna. Ove bi napitke trebalo izbegavati tokom leta. Najbolji izbor za nadoknađivanje tečnosti leti su izvorska i mineralna voda, nezaslađeni čajevi i izotonični napitci. Sveže ceđeni sokovi od voća i povrće su takođe odličan izvor i njih je vačno konzumirati uvek sveže pripremljene zato što u toku stajanja može doći do nepoželjne oksidacije kada je njihov učinak na naš organizam nepoželjan.

 

Unos soli u toku leta

Kada je unos soli u pitanju treba biti sveden na minimalne količine i po mogućstvu krupne morske soli. Osobe koje imaju problem visokog krvnog pritiska, srčanih oboljenja, oticanja je poželjnije da koriste kalijumovu so takođe u umerenim količinama. Prednost treba dati začinima kao što su bosiljak, origano, majčina dušica koji jako povoljno utuču na varenje.

 

Treba napomenuti da su u toku leta energetske potrebe organizma manje tako da prevashodno treba obratiti pažnju na kvalitet ishrane - svesti ishranu na lako svarljive, nutritivo vredne namirnice i unositi dovoljno tečnosti.